Belastingdienst verstuurt duizenden brieven met foutieve box 3-bedragen


De Belastingdienst heeft ongeveer 33.000 belastingplichtigen onjuiste informatie gestuurd over hun veronderstelde inkomen in box 3,

zo meldt de dienst op haar website.


In de brief staan bedragen vermeld voor het fictieve rendement dat in eerdere belastingaanslagen is gebruikt, maar deze blijken voor 33.000 belastingbetalers dus onjuist. De fout ontstond doordat bij de berekening geen rekening is gehouden met latere aanpassingen in het box 3-inkomen, zoals correcties na een definitieve aanslag.


Herstelbrieven en aangepaste termijn

De Belastingdienst heeft aangekondigd dat de betrokken belastingplichtigen rond 1 augustus een nieuwe, gecorrigeerde brief ontvangen.

Daarin staan de juiste bedragen én een aangepaste, langere termijn om het formulier Opgaaf werkelijk rendement in te dienen. Met dat formulier kunnen mensen aantonen dat hun daadwerkelijke inkomen uit vermogen lager was dan waar de fiscus oorspronkelijk van uitging. In dat geval kunnen zij (gedeeltelijke) teruggave van betaalde belasting aanvragen.

***************************************************************

AOW voor het eerst meer dan de helft bekostigd uit belastinggeld


In 2024 is voor het eerst meer dan de helft van de uitkeringen van de Algemene Ouderdomswet (AOW) gefinancierd uit algemene middelen oftewel belastinggeld.

Dit betekent dat premie-inkomsten de AOW-uitkeringen steeds minder dekken. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over 2024 van de overheidsfinanciën.

18 juli 2025 door Fiscaal Vanmorgen


Iedereen die in Nederland gewoond heeft en de AOW-leeftijd heeft bereikt,

ontvangt een AOW-uitkering. De hoogte van de AOW-uitkering hangt af van de

woonsituatie en van hoelang iemand in Nederland heeft gewoond.

De AOW-leeftijd is vanaf 2024 minstens 67 jaar.


Personen die in Nederland verzekerd zijn voor de AOW en een inkomen hebben,

betalen premies die worden gebruikt om de uitkeringen te dekken. Sinds 2000 zijn

de AOW-premie-inkomsten gestegen van 20,5 miljard euro naar 23,4 miljard euro

in 2024 (14 procent). De AOW-uitgaven namen in dezelfde periode toe

van 19,1 miljard euro tot 51,9 miljard euro (172 procent).




Fiscalisering van de AOW

Sinds 2001 zijn de AOW-premies niet meer toereikend om de volledige uitkeringen te dekken. Het verschil tussen de AOW-uitkeringen en de AOW-premies vult het

Rijk aan met algemene middelen. In 2001 ging het om 0,7 miljard euro, ongeveer 4 procent van de totale dekking van de AOW-uitkeringen.

De bijdrage uit algemene middelen groeide in de daaropvolgende jaren geleidelijk. Dit proces wordt ook wel de fiscalisering van de AOW genoemd. In 2024 werd

de AOW voor het eerst voor meer dan de helft gefinancierd uit algemene middelen (28,5 miljard euro, bijna 55 procent). Stijging AOW-uitkeringen en stagnerende premieontvangsten.

De fiscalisering van de AOW wordt veroorzaakt doordat de ontvangsten langzamer stijgen dan de uitgaven. De sneller stijgende AOW-uitgaven komen vooral door

de vergrijzing, waardoor er steeds meer ouderen zijn. Daarnaast zijn de uitkeringen verhoogd, omdat ze gekoppeld zijn aan het wettelijke minimumloon.

De premie-inkomsten stijgen veel minder dan de uitgaven, doordat de overheid de premies niet aan de uitgaven heeft gekoppeld. De overheid past zodoende

de grondslag voor de premies en het tarief niet aan de groei van de uitgaven aan. Het aandeel van de AOW-uitkeringen dat het Rijk vanuit algemene middelen aanvult,

neemt een steeds groter deel van de overheidsuitgaven in beslag. In 2024 was de bijdrage uit algemene middelen goed voor bijna 6 procent van de overheidsuitgaven, terwijl deze in 2000 nog vrijwel nihil was.


Bron: CBS